Zelf je logo ontwerpen of uitbesteden?

Een goed logo kan heel goed zijn voor je bedrijf. Wanneer mensen jouw logo uit twintig andere logo’s kunnen herkennen heb je je werk goed gedaan. Kun je zelf een professioneel logo ontwerp maken of kun je dit het beste uitbesteden? In dit artikel lees je er meer over. 

Waar let je op bij het maken van een logo?

Een logo is iets wat voor veel bedrijven erg belangrijk is. Mensen kunnen jouw bedrijf herkennen door middel van een goed logo en je kunt er iets mee uitstralen. Een geel met rood logo van een bepaalde fastfoodketen kent iedereen, je ziet het van veraf en weet gelijk waar je je hamburgertje kunt eten. Het is voor klanten dus belangrijk dat je een logo hebt die goed herkenbaar is, dit is belangrijker dan een slogan omdat mensen beeldmerken beter kunnen onthouden dan tekst. 

Hoe bepaal je dan wat voor soort logo je wilt (laten) maken? Zoals al eerder benoemd is het belangrijk om te bedenken wat je wilt uitstralen met je bedrijf. Je moet een logo hebben waardoor mensen weten wat voor diensten jij verleend of wat voor producten jij verkoopt. 

Ook is het belangrijk om je logo te laten aansluiten bij een website, als je die al hebt. Heb je nog geen website? Dan is het slim om na te denken over kleurgebruik en verschillende soorten lettertypes. Deze dingen lijken soms willekeurig gekozen maar dat is vaak niet zo, een lettertype kan ook een bepaald gevoel of een bepaalde sfeer uitstralen en het is dus belangrijk dat dat overeenkomt met hetgeen wat je ook daadwerkelijk wilt uitstralen. 

Uitbesteden of zelf maken

Je kunt via het internet tegenwoordig best makkelijk logo’s maken, er zijn allerlei websites waarop je dit kunt doen. Overigens is dit niet altijd de beste optie, wanneer jij niet heel goed bent in grafische vormgeving is het misschien verstandiger om je logo te laten maken door professionals. Dit kost je hoogstwaarschijnlijk meer geld maar uiteindelijk levert het je (hopelijk) ook meer op. 

Een professioneel bedrijf is dagelijks bezig met het maken van mooie en unieke logo’s. Zij kunnen luisteren naar jouw verhaal en daar hun creativiteit op loslaten. Vind je het nog niet mooi? Geen probleem, dan wordt het logo aangepast totdat het helemaal naar wens is.